Peder og Christer kunne forlate sine siste forelesninger på NTNU i 2016 og 2017 – Peder fra Industridesign, og Christer fra Produktutvikling og produksjon. Riktignok er ikke dette det siste de ser av den prestisjetunge skolen. Nå har de returnert for å selv forelese- og det på sine gamle studielinjer.
Det var under et tidligere studentprosjekt «Revolve» på NTNU at muligheten og interessen for 3D-printing bød seg. Her bygget Peder og Christer kompetanse som viste seg å være en fordel når de i 2019 ble satt til prosjektet ReThink.
Holde tritt med utviklingen
Satsingen er finansiert av Kongsberg Gruppen, TechnipFMC, Kongsberg Automotive og GKN Aerospace, og har fokus på nye teknologier og digitale verktøy for design av produkter.
- Det skjer mye i utviklingen av maskiner og 3D-printing. Maskinene gir mange store muligheter til å lage ting som tidligere ikke var mulig. For å kunne holde tritt med utviklingen, kan vi ikke stå på sidelinjen mens resten av verden suser av gårde. Christer og jeg, som tekniske ansvarlige i ReThink, jobber internt i samarbeidsbedriftene gjennom testprosjekter med mål om å designe bedre produkter, forteller Peder.
ReThink er et prosjekt i Kongsberg Klyngen som hjelper industrien med å bygge kompetanse på simuleringsbaserte design verktøy. Det er Kongsberg Gruppen, TechnipFMC, Kongsberg Automotive og GKN Aerospace som står bak etableringen av senteret som holder til i Kongsberg Innovasjon sine lokaler.
- Vi har et dedikert og dyktig team som har lang erfaring og spesialkompetanse innenfor området Additive produksjonsteknikker. – Det er utrolig verdifullt at denne unike kompetansen kan videreføres og deles med studentene på NTNU, forteller Lars Lyshaug, leder for ReThink og klyngeprosjekter i Kongsberg Innovasjon.
Tilbake på hjemmebane
Også i 2020 holdt Peder og Christer forelesninger for studentene på NTNU i forbindelse med ReThink- arbeid. Riktignok, grunnet pandemien, ble forelesningene holdt over Zoom. Derfor var det ekstra gøy å kunne returnere og, denne gangen, være til stede i Trondheim.
Over to dager ble det holdt forelesninger for studentene på industrilinjen og maskinlinjen.
- Vi presenterte og pratet med studentene om skiftet som foregår innen designmetodikk. Det handler om å se det i det store bildet; hva kan det ha å si for design av produkter om 10 år, 20, ja, til og med 50 år frem i tid? Hvor mye bedre kan vi gjøre produktene hvis vi tar i bruk gode, nye verktøy?
- Samtidig som vi foreleste om designteori, ønsket vi også å vise til reelle prosjekter. Vi brakte med oss en del printede prototyper fra prosjektene vi allerede har gjennomført. På den måten kunne studentene se hvordan det faktisk blir, og ikke bare en representasjon eller digital 3D-modell.
Anerkjenner sitt ansvar for å sikre langsiktig høyteknologisk nivå
Kompetanse som dette er vanskelig å tilegne seg når man allerede er ute i jobb. Det er mindre friheter til selvstudier. Derfor håper Peder og Christer at slike forelesninger kan skape interesse og entusiasme allerede under studieforløpet.
- Som student hadde jeg selv satt pris på slike gjesteforelesninger. Det er derfor veldig gøy at vi får bidra til at studentene får en mer spennende studiehverdag, og ikke minst få tilliten til å holde forelesninger i fjerde klasse.
- Vårt ønske er å gi studentene en pekepinn på hvor de bør legge inn innsats. Et positivt utfall av dette er om studentene blir inspirerte til å selv kreve at pensum holder følge med utviklingen ute i verden.
- Vi så riktignok at å vise til resultater som faktisk er mulige å få, skapte mye entusiasme. Også professorene var tydelige på at de delte samme entusiasmen, og det er helt fantastisk, forteller Peder fornøyd.
Next- Formnext
Men kompetansehevingen stopper ikke her. Peder og Christer deltar nå i disse dager på en av verdens største 3D-printer messe i Frankfurt, nemlig Formnext.
- Det er viktig at vi prøver å holde oss oppdatert, så vi ikke blir utdatert. Dette har vært vanskelig under pandemien, når alt av messer har ligget brakk i 2 år. Derfor er det flott at vi endelig kan reise igjen, få inntrykk av utviklingen i verden og lære noe nytt, avslutter Peder.